BLOC I

NO PERDEM EL NORD!

Per no perdre el nord és important saber llegir i interpretar la informació que ens dóna un mapa. Així doncs, us proposem dues activitats per treballar l’ús dels mapes. Aprendrem a llegir la informació que ens proporcionen i a traçar itineraris.

ACTIVITAT 1. QUINA INFORMACIÓ ENS DÓNA EL MAPA?

A continuació, trobaràs un mapa de la comarca del Baix Llobregat.

En aquest mapa pots veure la zona deltaica del riu Llobregat, la qual forma part de la comarca del Baix Llobregat.

Si t’hi fixes, al marge inferior esquerre del mapa apareix una caixeta amb un 200 m a dins. Això ens indica l’escala i la proporció amb què s’ha fet el mapa, és a dir, el tros de mapa que ocupa la caixa I____I correspon a 200 metres de la realitat.

Si volem saber quina distància hem de caminar per anar des de l’estadi de l’Espanyol fins al Museu de les Aigües (la línia verda de cercle a cercle), com ho podríem fer? Doncs és molt senzill, practiquem una mica

  • Mesura la longitud de la caixeta amb un regle I____I i anota-la a la llibreta. Serà la mesura X.
  • Mesura amb un regle la longitud que hi ha de punt a punt (la línia verda) i anota-la a la llibreta. Serà la mesura Z
  • Ara fem el càlcul:
    • Sabem que X cm del regle corresponen a 200 m de la realitat, i que la nostra línia verda mesura Z cm del regle, Quina és la distància real?
    • Longitud real=Z multiplicat per 200 dividit per X
       

A més, tens una llegenda incompleta del mapa. La llegenda està formada per diferents símbols que representen un tipus d’element del paisatge, per exemple, una ciutat o un riu. Observeu bé el mapa i identifiqueu cada element de la llegenda amb el símbol corresponent.

  • Tren / Nucli urbà / Edifici d'interès / Carretera de la xarxa local / Camí / Parc natural / Riu / Edificació aïllada / Carretera de la xarxa comarcal / Element d'interès / Autovia / Límit municipal

A la vegada, incorporeu els punts cardinals al mapa: on és el nord, sud, est i oest del mapa? Per saber-ho, cal posar-se davant del mapa i veure com està orientat el text: els noms de pobles i ciutats s’escriuen d’esquerra a dreta, és a dir, d’est a oest.

Reflexioneu al voltant de:

  • Com és que la comarca rep el nom de Baix Llobregat?

ACTIVITAT 2. COM ARRIBO FINS...

Hi ha moltes eines web que permeten obtenir mapes actualitzats i fer-hi consultes sobre itineraris entre ubicacions diferents. Us proposem que jugueu amb una d’aquestes eines, com per exemple el Google Maps, per tal de traçar l’itinerari més adequat des de l’escola fins al riu.

Passos a seguir:

  • Cerca l’escola a l’eina web que hàgiu triat
  • On farem l’activitat és a les coordenades: 41º20´39,44”N 2º41´12,90”E 
Bloc anteriorBloc següent