BLOC II

RIUS QUE ABRACEN CIUTATS O CIUTATS QUE ABRACEN RIUS

Com bé sabeu, quan hi ha una riuada, el cabal pot créixer sobtadament i l’aigua pot desbordar el llit del riu. La flora i fauna que hi viu, tot i estar-hi adaptades, en poden sortir malparades. D’aquí, aquesta frase feta que alerta del perill de tenir casa a prop del riu. Però… coneguem millor què és un riu. Us proposem 3 activitats per conèixer què és un riu i quines són les seves característiques.

ACTIVITAT 3. TOT TÉ UN NOM!

En aquesta activitat ens introduirem en el coneixement de l’ecosistema fluvial. Com hem vist, des que el riu Llobregat neix fins que desemboca recorre una gran extensió de territori, més de 175 km de longitud.

A continuació, trobaràs una llista de noms relacionats amb el riu. Busca la definició de cadascuna d’aquestes paraules i decideix a quina part de la imatge correspon.

Si tens dubtes, anota’ls per després resoldre’l tots plegats.

A CURS BAIX
B CURS ALT
C CURS MITJÀ
D DELTA
E RIBERA
F AFLUENT
G LLIT DEL RIU
H MEANDRE
I VALL
J DESEMBOCADURA
K NAIXEMENT

Podries fer una història on apareguessin 10 d’aquestes paraules tot relacionant-les amb el riu Llobregat?

ACTIVITAT 4. FEM UN DELTA?

No tots els rius que desemboquen al mar formen deltes. Generalment només es formen quan el riu travessa una serralada poc abans d’arribar al mar, i aquest és tranquil, sense fortes corrents, com el Mediterrani.

Per formar un delta és important que el curs d’aigua porti sediments com SORRES I LLIMS.

Per entendre com es forma un delta fem el següent experiment:

Aconseguim els diferents tipus de sorra amb l'ajuda de la pala i el rasclet.
Poseu un parell de cullerades de cada una de les piles de sorra a dins el pot i afegiu-hi aigua fins gairebé a dalt de tot. Tot seguit, tapeu el pot, agiteu-lo i deixeu-lo reposar una hora. Observeu què passa.

  • Què ha passat amb la barreja al cap d’una hora? Com us ho expliqueu?
  • Què passa si movem el pot lleugerament?
  • Finalment, agafeu el pot i sortiu al pati. Damunt d’una superfície, aboqueu-hi el contingut del pot. Què ha passat? Com s’ha distribuït el material?
  • Segons aquest experiment que heu fet, penseu ara com es forma un delta. Ho expliquem a la resta?

ACTIVITAT 5. UN VIATGE DINS DEL RIU

Us convidem a fer un joc per descobrir el cicle urbà de l’aigua. Sereu unes gotes d’aigua que haureu de circular des de Castellar de n’Hug, el naixement del riu Llobregat fins al mar. És un viatge molt llarg i us poden passar moltes coses....

  • Retalleu les gotes, cadascú de vosaltres n’ha de tenir 2.
  • Feu 4 grups i poseu en comú totes les vostres gotes. Formeu una part del riu Llobregat, el vostre tresor és l’aigua.
  • Seguiu les instruccions del joc que se us facilitarà.
  • Arribeu a la primera ciutat: us agafen una part de l’aigua del riu per poder cobrir les necessitats de la ciutat... De totes les gotes que teniu, agafeu-ne 6 i pinteu-les de color gris; representarà l’aigua que ha estat usada a la ciutat; al darrere, apunteu-hi un ús (exemple: rentar roba). Aparteu aquestes gotes i seguiu el viatge. En aquest apartat, cal que penseu quins poden ser els usos de les gotes d’aigua a la ciutat: regar, beure aigua, rentar roba, dutxar-se, la cisterna del vàter, cuinar, la indústria...
  • Arribeu a una zona del riu on es retorna l’aigua que s’ha fet servir a la ciutat, un cop depurada. Pinteu les gotes grises per l’altra banda de color blau i ajunteu-les amb el total de gotes del riu!
  • Us trobeu amb un afluent, un petit riu que s’uneix al vostre. Un voluntari del vostre grup anirà cap a un altre grup de la classe i, sense mirar, agafarà 4 gotes d’aigua de les que tingui l’altre grup. Pot ser que sigui aigua sense usar o aigua que ha estat utilitzada, ara ho descobrirem.
  • Arribeu al mar. Compteu quantes gotes de cada tipus teniu i discutiu en grups el que us ha passat durant el viatge.

Com veieu, l’aigua que fem servir a pobles i ciutats prové, principalment, de rius, llacs i embassaments. Un cop l’hem fet servir, la retornem al seu lloc d’origen, però... què cal fer abans?

ACTIVITAT 6. CICLE URBÀ DE L’AIGUA

Per descobrir què li passa a l’aigua que fem servir a les ciutats, us proposem que mireu els següents enllaços i respongueu aquestes preguntes:

http://www.aiguesdebarcelona.cat/ca/el-ciclo-urbano-del-agua

http://aguaecosocial.com/ciclo-urbano-del-agua/

http://www.ccmaresme.cat/aigua/ recorregut pel cicle urbà de l’aigua del Maresme

  • D’on ve l’aigua i cap a on va?
  • Què és el procés de depuració de l’aigua? Per a què serveix?
  • Què és el procés de potabilització de l’aigua? Per a què serveix?
  • En els enllaços hauràs vist que en el cicle urbà de l’aigua parlem del riu, però també de les canonades, les clavegueres, els col·lectors, les depuradores, la potabilitzadores, les aixetes, la dessalinitzadora... Amb tot el que ara sabeu sobre el cicle urbà de l’aigua, què us sembla si cada grup construeix una maqueta del cicle urbà de l’aigua a partir de materials de rebuig (garrafes, taps de plàstic, brics, cartró de paper de vàter o cuina...)?
Bloc anteriorBloc següent